מיהו כותב טוב? אדם בעל אוצר מילים גבוה ?(האם זה מספיק?),אדם בעל הבנה בניסוח (מהי?),אדם היכול לדמיין את הקורא (מה בדיוק עליו לדמיין בקורא?),פסיכולוג טוב - (הרי הוא מבין בנפש היטב).התשובה הינה מעט מכל אלו :גיוון הידע ושימוש חכם בדברים רבים.אם תאמינו בעצמכם מספיק ותפתחו את עצמכם בכיוון של שיפור כתיבה - תוכלו לחולל פלאים בכתיבה הבאה שלכם.נסו ושאלו אנשים על רמת השיפור המורגשת.תתפלאו.
צריך ככל הנראה מעט מהכל אולם די יהיה בסיבור האוזן כדי להתחיל לגרום לתשומת לב שתפתח כתיבה טובה.
להלן נסקור את הכתיבה מ"בתוכו" "החוצה":
הדף/האתר נושא בתוכו צורות של אותיות - כדאי לגוונן בצורתן (לבחור מילים מגוונות) פקעת המילים צריכה להיות מסודרת יפה ויזואלית - רווחים טובים בין השורות,הפרדה בין פיסקאות. (פיסקה היא רעיון אחד שמפותח מעט וכולל כמה משפטים. ברגע שסיימתם - התחילו לכתוב פיסקה חדשה.אם לדוגמה כתבתם משהו שעדיין לא סיימתם לדבר עליו אז כדאי לחלקו לשתי פיסקאות.חלקו אותו לחצי.
אורך המשפטים - לא ארוך מדי ומסורבל אלא מדוד והגיוני.דמיינו שאתם למעשה מדברים ושהקוראים מביטים בכם.הם לא ירגישו נוח אם כל הזמן תדברו במשפטים ארוכים וגם יאבדו את הרעיון ואת העניין.העדיפו שימוש במשפטים בינונים באורכם.ניתן גם קצרים אם אתם מסוגלים.
תיקון מילים ובדיקת שגיאות - אין קל מזה בימינו.היעזרו במילונים של תוכנות הוורד.
איך כדאי לארגן את הכתיבה מראש - אפשר לכתוב בבת אחת (נסו יש אנשים שבהחלט טובים בכך.ייתכן ותגלו שגם אתם - פשוט שאלו אנשים) ומצד שני אפשר להשתמש ברשימה שתארגן את כל הנושאים לפי סדר חשיבות וכן הלאה.
שיטת הפויינטולוגיה:
יש גם שיטה שנקראית פוינטולוגיה : רושמים נקודה על דף ורושמים לידה עניין או דבר,רושמים עוד עניין או דבר ליד סימון של נקודה במקום אחר בדף ,וכך מעלים את כל הדברים שרוצים לכתוב עליהם.אח"כ מותחים קו מחבר בין כל הנקודות (כמו בציורי הילדים שמחברים בהם מספרים) ואז יש לנו את קו הרעיון במלואו המתאים לסידור כל החומר. הכיף שבשיטה הזו הוא שאין צורך לעשות הרבה מחיקות ורשימות.
הקדשת תשומת לב לחלקי הכתיבה:
• מה שאני רוצה לכתוב עליו - העניין/הדבר
• הרעיון - (זה כבר הדבר החיצוני שלא יהיה מובן לכולם בדיוק כמו שאני התכוונתי אליו)
• הניסוח - המילים שאשתמש בהן להעביר את הרעיון
• טכניקת הכתיבה - ישנן צורות שונות להעביר את אותו הדבר.
• סגנון הכתיבה - ישנם סגנונות שונים.
בהמשך יובאו דוגמאות.
הקדשת תשומת לב להשפעת הכתיבה:
ככלות הכל, הכתיבה הינה מילים ותו לא.צורות שחורות הרשומות על פני רקע לבן.בכך אין די כדי לגרום לקורא דבר.
גרימת הדברים מתבצעת מתוך הפניית הדברים ל"כתובות" פסיכולוגיות.
מהן כתובות פסיכולוגיות? - למשל: מחשבה,הבנה,ציפיות,עניין וכן הלאה. כמובן שגם תחושות,הנאה וכיוצ'.
כל זמן שאין פניה לכתובות פסיכולוגיות הרי שרק מדובר על הצגת הדברים ,תיאור.
הצגת הדברים,תיאור:
מעורבות הכותב בהצגת הדברים הינה מכרעת כדי לסווג את הכתיבה לסוגים שונים. לדוגמה: כתיבה עיתונאית הינה ללא מעורבות דעתו של הכותב בתוך הנכתב.
כתיבה מקצועית הינה בד"כ נקיה מהתערבות ומטרתה להציג את הדברים בדייקנות וכפי שהם.כמובן שדבר זה אינו "טהור" אולם בתוכה השכנוע מבוצע באמצעים אחרים.
בהתאם לנחוץ לכם "היכנסו" לתוך הכתוב.אם ברצונכם לדוגמה לבצע כתיבה משפיעה - הרי שעליכם לא רק "להכניס" את עצמכם ואת דעתכם אל תוך הכתיבה אלא אף בחוכמה ובחריפות רבה.
סה"כ מטרתה של הכתיבה בד"כ אינה רק להציג אינפורמציה אלא מסתתרת מאחוריה מטרה מאד ספציפית,כמו מאחורי כל דבר שבחיים.
הבנת הכלים העומדים מאחורי הכתיבה כדי להשיג באמצעותה את המבוקש:
•
•
•
•
•
•
ככל שתקדישו יותר תשומת לב אל הכתיבה תגלו שהיא הרבה מעבר למילים עצמן .היא טומנת בחובה הרבה דברים שצצים "וקופצים" מתוך הדף ושממש נכנסים אל תוך הפסיכולוגיה של הקורא.
נסו גם להבין האם הקורא רק מביט באותיות,שומע את הניסוח (מדבר לעצמו או מדמיין את הדברים) ואיך למעשה אתם מנעימים את זמנו.למעשה,ממש כמו בדיבור.
קורסי תואר ראשון בפסיכולוגיה - המעניינים בלבד
חבר ארגון הכותבים הישראלי מ 1995
התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
תחומי התמצאות וידע:
ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה
חוקר עצמא